URO

Toen het vuistdikke boek Kapitaal in de 21ste Eeuw, geschreven door de Franse econoom Thomas Piketty verscheen in 2012, was de wereld te klein. Iedereen had het erover. Je moest een kenner zijn om de formules te begrijpen in het boek, hoe goed de schrijver ook probeerde om de complexe economische materie begrijpelijk te houden voor de gewone man. Maar een Piketty voor Dummies is nog altijd niet verschenen. Ik verbleef bij mijn Zwitserse vrienden van wie een werkzaam is aan de Economische Faculteit in Zürich. Hij beheert de bibliotheek en onderdeel van mijn research was om met hem mee te gaan naar zijn werk. Dit moet je lezen, zei hij. Alle studenten lenen dit boek! Hij liet me een wachtlijst zien met tientallen namen.

Emily Kocken over de hype rond Thomas Piketty.

Een goed kritisch blogje vind je op Econospeak.

 

piketty

In 2016 verscheen van Piketty Chronicles: On Our Troubled Times. Nick Cohen recenseerde voor The Guardian meer dan uitgebreid.

Voor zijn vertrek had hij de meningen van zijn managers op de diverse afdelingen gepolst, hoe zagen zij de internationale potentie, kon rai Amsterdam aansluiten bij een grote speler als het Internationaal Congrescentrum? Hier in Davos? Iedere meeting met zijn oude studiemaatje Hans Smit Jaarsema had expansieve groei als topic. Financial Curing, Pre Recessive (de recessie proberen voor te zijn of af te troeven), Implementation Indexes (bedrijfsmatige beleidsindexen vanuit een pragmatisch standpunt onderzoeken, hij was geen bankier), voetjevrijen met zakencontacten, lunches bij de Davoser Lion’s Club in het Postli Hotel aan de Lage Promenade, een traditionele locatie, en daar voelde Yves een tot dan toe onderdrukt verlangen om ooit terug te keren, de draad oppakken die in de glorietijd van zijn vader en grootvader was blijven liggen. Er lagen duizenden mogelijkheden in het woud van verwachtingen verleidelijk te glinsteren, de grond was immers van generatie op generatie voorbewerkt.
De kuur. Emily Kocken, Querido, 2017

Universität Zürich
Universität Zürich. Photo © Roland zh

Wij zagen het anders. Natuurlijk was de berg vooral het idee van een berg. Eindeloos omhoogklimmen, afdalen, uitglijden en in een gletsjer terechtkomen, langzaam sterven, veel invloed kon je als mens niet hebben op de constitutie van de berg, zijn fysiek. Hij bleef bewaard in een idee. Het immateriële aspect en de bezieling was een ander verhaal. Daar konden we helaas weinig commentaar op leveren, gemotiveerd om de personages van De kuur, een levend verslag van menselijk falen, flink in de problemen te brengen. Anders gebeurde er weinig op papier en minder in de hoofden van de mensen. Welke mensen? De lezende. Toegewijd, als u. Wanneer wij waren blijven toekijken en de boel hadden laten verslappen, dan was het ook prima geweest om dit boek louter met een veelvoud van het euroteken en het cijfer nul bedrukt te hebben, daarmee de progressief recessieve teloorgang van de Europese vooruitgang visualiserend, een betere metafoor wellicht dan de avonturen van een familie uit de bovenklasse wier leuke wandelvakantie lelijk verpest werd door een boek.
De kuur. Emily Kocken, Querido, 2017

Gold
Photo © Reuters

Hij wilde een luchtige opmerking over Brie maken, toen zijn oog op een sleutelbos viel. Vol. De goudkleurige hanger had de vorm van een oversized euroteken. De oude sleutels van het huis? Zijn huis? Haar kantoor, alle kamers? De hanger oogde goedkoop, een meisjesachtige prul waar hij Billy eerder mee zag thuiskomen. Hij lag gespiegeld, de streepjes in het midden die van een euroteken een euroteken maken, stonden links. ‘Ik moest jou bellen,’ zei Vera, die hem zag kijken. Van wie? Kick, dacht Yves. Verdorie. Dat kind was doortrapter dan hij dacht.
De kuur. Emily Kocken, Querido, 2017

Men spreekt van de ‘kleur van goud’ en bedoelt daarmee niet geel. ‘Goudkleur’ is de eigenschap van een oppervlak dat glanst, of glimt.
Over kleur, Ludwig Wittgenstein, Uitgeverij Boom.

Over de goldcard van Billy Altman is het lastig praten. Ik heb er geen. Het spelletje dat ze op een gegeven moment met de arme Davoser mooiboy Thomas speelt, is wreed. Hij pakt haar keihard terug maar toch. Bovendien imiteert Billy een cliché. Ze maakt een verliefdheid die dreigt op te bloeien tussen haar en de lokale Romeo meteen kapot, door van zichzelf een acteur te maken. Via een link op de jongerenwebsite Upcoming kun je naar een Instagram account met de highlights uit het leven van dit soort rijke kinderen kijken. Een vertekend beeld, met veel te veel auto’s en champagne, maar nummertje 11 zou best wat voor Billy kunnen zijn.

http://www.upcoming.nl/rick/1651/21-fotos-van-ziekelijk-rijke-tieners-op-instagram

Schwarzes-Gold
Alicja Kwade, Schwarzes Gold, 2008
Johann König

De Altmannetjes worden door hun vader in een stevige spagaat gehouden, hij dresseert ze tot totale navolgzaamheid door hen de illusie van gelijkheid voor te houden terwijl ze opgroeien, nostalgie als wrede voedingsbodem. Ze lijden aan verlangen en zullen alles doen als op een gegeven moment erachter komen dat een modern, gelijkwaardige relatie hen niet bevredigt. In het geval van Billy geldt dit zeker. Ze zal zichzelf en haar bijzonder heldervoelende talent verloochenen, en offeren aan vaderliefde en veiligheid.

http://www.funx.nl/news/amsterdam/31919-bizarre-situatie-huizenmarkt-amsterdam-leidt-tot-onbetaalbare-huurwoningen

Rich-kids-of-Instagram_nice-purchase
 

Grappige webpagina over rich kids.

http://www.kjoek.nl/boekenlijstjes/onderwerpen/rijke-kinderen.html